سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار روز ایران و جهان

نظر

شکست در جنگ جهانی دوم برای ژاپنی ها درس عبرتی شد که سیستم های مدیریت زندگی شان را از نو باز آفرینی کنند.به این ترتیب آنها به آموزش کسب و کار رو آوردند و راهکار های خارق العاده ای خلق کردند.

آنها پیش از هر چیز به سراغ ابداع روش هایی رفتند که بتوانند راندمان کاری افراد و سازمان ها را چندین برابر افزایش دهند. به این ترتیب آنها سیستم های مدیریت فردی و جمعی خاصی را اختراع کردند که در مدت کوتاهی تمام ژاپن را متحول کرد.

یکی از آن سیستم ها ، تکنیک 5s است که امروزه در تمام کشور های پیشرفته اجرا می شود و از کودکی به افراد آموزش داده می شود.

سیستم فایو اس متشکل از 5 کلمه ژاپنی است که عبارت اند از :

  • Seiri : سامان دهی
  • Seiso : پاکسازی
  • Seiton : نظم و ترتیب
  • Sekitsu : استاندارد سازی
  • Shitsuke : انضباط

شما با اجرای این سیستم می توانید موجب افزایش بهره وری و کاهش سرعت انجام کارها ، کاهش هزینه ها ، افزایش بهداشت و ایمنی ، بالا بردن کیفیت کار و کاهش خرابی و مشکلات شوید.

این سیستم علاوه بر اینکه برای هرکسی در هر شغلی و هر سازمانی کاربرد دارد ، می تواند اساسا یک سبک زندگی باشد.

اما این پنج کلمه دقیقا چه هستند؟

سامان دهی

سامان دهی پیش از هر چیز به شناخت و خود اطرافتان بستگی دارد. در این S شما باید بدانید که چه کسی هستید و در کجا مشغول به کار و زندگی هستید. شما در هر جا که هستید باید بدانید که چه چیزی لازم است و چه چیزی غیر لازم.

بنابراین سامان دهی به طور خلاصه این معنی است که شما اولویت بندی می کنید و چیزهای لازم را در دسترس نگه می دارید و چیزهای غیر لازم را دور از دسترس.

پاکسازی

در این S شما باید از شر همه ی چیزهای مزاحم خلاص شوید ، خواه فولدر هایی در کامپیوترتان باشد خواه کاغذهای روی میزتان یا هر چیز دیگری که در جهان اطراف شماست. این S مبتنی بر این اصل است که ذهن انسان در محیطی که شلوغ باشد مشوش می شود و نمی تواند به درستی تمرکز و کار کند. علاوه بر این باید روشی را پیش بگیرید که از ایجاد شلوغی و کثیفی پرهیز کنید.

 

نظم و ترتیب

حرف حساب این S یک چیز خیلی ساده است : هر چیزی باید دقیقا همان جایی باشد که به آن نیاز است!

شما باید وسایلتان را به گونه ای بچینید که هر چیزی را که خواستید بدون جست و جو بتوانید به دست بیاورید. Seiton در واقع ادامه ی Seiri یا همان سامان دهی است. شما باید چیزهایی که لازم هستند را در جای مناسب و در دسترسی قرار دهید و چیزهای غیر لازم را از خود دور کنید. همین!

تخته های ابزار نمونه کوچکی از کاربرد Seiton هستند

استاندارد سازی

این S به طور خلاصه به معنی کنترل و حفظ دائم سه S قبلی است. در این S شما باید یک مدیر خوب باشید و همیشه کنترل کنید که سامان دهی و پاکسازی و نظم و ترتیب به درستی اجرا شوند. هرگاه یک بی نظمی یا کثیفی مشاهده کردید باید سریعا وارد عمل شوید.

انضباط

بنیان این S ، آموزش است. شما نه تنها باید خودتان درست رفتار کنید ، بلکه باید به کسانی هم که اعمالشان روی شما تاثیرگذار است نظمتان را منتقل کنید. شما باید تمرین کنید که در هر شرایطی یک آدم منضبط باشید. شما باید عادت کنید که هر روز S های قبلی را در زندگی تان اجرا کنید. در ژاپن بازی هایی را اختراع کردند که از سن پایین این انظباط را درون کودکان نهادینه کنند. این بازی ها بعدتر به کل جهان سرایت کرد و تبدیل به یک چیز رایج شد.

 

ممنون از سایت نیوتکس بابت این مطلب خوب.